zaterdag 11 december 2010

Mijn eerste tutorialleke



Er is me al verschillende keren gevraagd om eens een handleiding te maken van het roze geldbeugeltje met de bambietjes.
Hier komt ie dan. Ik hoop dat jullie eraan uit zullen kunnen.

1. Wat hebben we nodig? twee stukjes stof van elk 10 op 17 cm en wanneer het een dunne stof is best ook verstevigen met lichte plakstof. En niet te vergeten een gewone rits van 12 tot 15 cm.


2. Leg de binnenvoering onder de rits en de buitenstof op de rits. Leg de stof gelijk met de rand van de rits en stik deze dan door.



3. Plooi het uiteinde van de stofjes naar de andere zijde van de rits en stik deze door op dezelfde manier.



4. Plooi zowel de binnen- als buitenstof open en zorg dat het gelijk en evenwijdig is. Stik deze dan door op voetbreedte. Belangrijk is dat dit gebeurd aan de kant van het uiteinde van de rits.




5. Neem nu de andere zijde. Doe de rits helemaal open en trek de stofjes open zodat ze met dezelfde zijde op elkaar liggen. Zorg er ook voor dat de ritsdelen goed op elkaar liggen en speld alles goed vast. Stik alles door op voetbreedte, maar laat in de binnenvoering een opening van een 3tal cm. Je kan de rits ook bijknippen tot tegen de stofrand, makkelijker om vorm te geven.



6. Trek de goede kant naar buiten via de kleine opening en duw de hoekjes mooi in vorm. Stik of naai ook de kleine opening dicht van de binnenvoering en klaar is kees.




Ik hoop dat jullie er allemaal aan uit kunnen en succes ermee.


18 opmerkingen:

  1. Tof, dat moeten we eens uitproberen, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit probeer ik ook eens uit! Hier wordt nog steeds het roze bambigeldbeugeltje gekoesterd...zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super...net op tijd voor de feestdagen. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk,ik ga er me ook eens aan wagen
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt! super leuk dat ga ik zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, kei tof. Ik heb dringend een nieuw portemoneetje nodig. In mijn huidige zit nl een gat. Niet echt handig met al die 'rosse' muntjes. Merciekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net eens geprobeerd... twas wat gefoefel voor een beginner als ik, maar het resultaat mag er zeker zijn! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil het ook wel eens proberen!
    Maar waar koop je de plakstof?
    Bij de Veritas geven ze me altijd vliesofix mee, maar die plakt aan twee kanten en dat is hier niet de bedoeling, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Jessy: plakstof is eigenlijk vlieseline. In verschillende diktes verkrijgbaar bij vb. Veritas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super eenvoudige handleiding! zo hebben we het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super! Ik leer mezelf momenteel wat naaien en met zo'n goeie uitleg wil ik zeker ook eens zo'n tasje proberen te maken! Ik ben benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel goed te volgen stap voor stap! Het is me gelukt van de eerste keer.
    Echt leuk om te maken en te geven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe naai je over een ijzeren rits?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dit ook een plastiek rits was hoor, ik gebruik eigenlijk geen metalen ritsen.

      Verwijderen
  14. Vandaag is het me gelukt om eindelijk de piramideritstasjes te maken. Ik heb veel aan je tutorial gehad. Bedankt dat je dit, ondertussen jaren geleden, maakte!
    Ik blogde er over : http://ruthontspant.blogspot.be/2014/04/piramides.html

    BeantwoordenVerwijderen